نیازهای آموزشی مؤثر در زندگی افراد دارای معلولیت در طرح مطالعاتی با همت موسسه دانش، آموزش و توانمندی توسط دکتر محمد کمالی بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی خیریه دات؛ طرح مطالعاتی موسسه آموزش دانش و توانمندی با هدف بررسی مهمترین نیازهای آموزشی مؤثر در کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت توسط دکتر محمد کمالی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و محمدرضا دشتی فعال حقوق افراد دارای معلولیت با همکاری مدیران انجمنهای فعال حوزه معلولیت و 1200 نفر از 31 استان کشور انجام شد.
این طرح در مطالعهای پیمایشی با دو رویکرد کیفی و کمی با اهداف شناخت دیدگاه افراد دارای معلولیت پیرامون نیازها و روشهای مناسب آموزشی در بخش کیفی و همچنین تعیین ارتباط بین ویژگیهای جمعیتشناسی با متغیرهای مورد مطالعه در بخش کمی انجام شد.
در بخش اول جلسه طوفان فکری با حضور 50 نفر از کارآموزان مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد برگزار شد. این جلسه شامل دو بخش بیان ایدهها و نظرات در مورد نیازهای آموزشی و بخش دوم روشهای آموزشی پیشنهادی برای اجرای ایدههای مطرحشده بود. در این جلسه بالغ بر 130 ایده قابل اجرا درمجموع مطرح گردید. در بخش دوم میزگرد تخصصی با حضور مدیران 15 انجمن فعال در زمینههای آموزشی، توانبخشی، حقوقی حوزه افراد دارای معلولیت در جامعه معلولان ایران برگزار شد. در این جلسه ابتدا نظرات افراد پیرامون نیازهای آموزشی مطرح شد و سپس در قسمت دوم به اولویتبندی روشها اقدام شد و در سومین بخش از جمعآوری دادهها، بر اساس پرسشنامهای که با توجه به تحلیل دادههای دو قسمت اول تدوینشده بود، با استفاده از امکان پرسشنامه آنلاین به جمعآوری اطلاعات از افراد دارای معلولیت و نیز افراد غیر معلول مرتبط با حوزه توانبخشی از تمام نقاط ایران بهصورت آنلاین پرداخته شد.
از نتایج به دست آمده از این تحقیق 5 نیاز آموزشی مؤثر در زندگی افراد دارای معلولیت شامل شیوه رفتار مناسب با افراد دارای معلولیت، قوانین و مقررات مناسبسازی، مهارتهای خوداشتغالی و کارآفرینی و آشنایی قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و آموزش والدین در خصوص معلولیت و نحوه رفتار با فرزندان دارای معلولیت است.
سایر نتایج استخراجشده در این طرح مطالعاتی به ترتیب اولویت در جدول زیر ارائه شده است.
1. آشنایی جامعه با معلولیت و شیوه رفتار مناسب با افراد دارای معلولیت
2. قوانین و مقررات مناسبسازی شهری اماکن عمومی
3. مهارتهای خوداشتغالی و کارآفرینی
4. قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت
5. آموزش والدین در خصوص معلولیت و نحوه رفتار با فرزندان دارای معلولیت
6. آشنایی با خود مراقبتی در زمینه بهداشت فردی، انواع بیماریها و داروها
7. ضرورت ورزش در سلامتی جسمی و ذهنی متناسب با نوع معلولیت
8. آموزش مهارتهای خانوادگی برای داشتن زندگی سالم
9. مشاغل زودبازده و کارآمد
10. آشنایی با نحوه برقراری ارتباط افراد دارای معلولیت با دیگران
11. نحوه مناسبسازی محیط خانه و وسایل منزل
12. آشنایی با خدمات سازمانهای دولتی و غیردولتی برای افراد دارای معلولیت
13. آموزش خودشناسی و توانایی حل مسئله
14. معرفی اماکن ورزشی و تفریحی دسترسپذیر
15. قوانین و مقررات شهری، دولتی، کار و بیمه
16. نحوه پذیرش معلولیت و تغییر نگرش افراد نسبت به معلولیت خویش
17. آشنایی با انواع وسایل و تجهیزات توانبخشی و نحوه نگهداری و تعمیر آنها
18. شناخت انواع معلولیت، توانبخشی و پرستاری افراد دارای معلولیت
19. شناخت نحوه معرفی توانمندیهای افراد دارای معلولیت به کارفرمایان و اصحاب رسانه
20. آشنایی با انواع رشتههای ورزشی و بازیها متناسب با نوع معلولیت
21. نحوه استفاده از وسایل حملونقل عمومی
22. آشنایی با فرآیند بهرهمندی از خدمات مورد نیاز، از ابتدای معلولیت
23. آشنایی با حقوق اجتماعی افراد دارای معلولیت
24. آموزشهای مرتبط با ازدواج و مسائل زناشویی افراد دارای معلولیت
25. آموزش مهارتهای فردی (اصول کار تیمی، مذاکره، رزومه نویسی و …)
26. آشنایی با تجربیات افراد با معلولیتهای مختلف و نحوه کنار آمدن با آنها
27. برقراری ارتباط متقابل افراد دارای معلولیت در گروههای مختلف
28. آگاهسازی کارکنان بهزیستی و مراکز مرتبط پیرامون نحوه برخورد با افراد دارای معلولیت
29. آشنایی با سفر و جهانگردی و نیازهای سفر
30. آگاهسازی بخش خصوصی برای ارتباط بیشتر با افراد دارای معلولیت در زمینههای کاربردی
31. مشاغل قابل انجام بهصورت دورکاری
32. مهارتهای هفتگانه (ICDL) کامپیوتر
33. آشنایی با کمکهای اولیه و نحوه مقابله با بلایای طبیعی
34. نحوه تربیت فرزندان افراد دارای معلولیت
35. کنوانسیون بینالمللی حقوق افراد دارای معلولیت
36. نحوه مناسبسازی اتومبیلهای شخصی